torsdag 24. mars 2011

På tide å børste støv av denne bloggen

Da jeg startet denne bloggen var det fordi jeg hadde behov for å flytte tankene vekke fra prøverøring og andre slitsomme prosjekter. Men så skjedde det at vi ble gravide og hodet kun var opptatt av en ting. Da var det jammen ikke lett å blogge om mat, interiør og andre hverdagslige ting.

Men nå er gutten endelig kommet, vi er en familie, og vi har kjøpt en del av et vertikaldelt hus som vi flytter inn i 29 april. Da passer det jo veldig godt å tørke støv av denne bloggen. Har brukt kontoen litt i det siste når jeg har vært inne hos andre flotte bloggere, men nå er tiden inne for å blogge fra mitt liv.

Her er bilde av vårt nye hjem:


Jeg må innrømme at jeg gleder meg alle mest til å endelig få hage. Det har jeg drømt om i mange år. Hagen er ikke stor som dere ser, men akkurat passe. Den grenser også til et ganske stort friområde så det blir boltrerom nok for gutten vår. 

I hagen er det plantet tre frukttrær. Fikk vite på kontraktsmøte at det er tre plommetrær av typer Opal.


Det er vel kanskje litt i overkant med tre trær av samme sort, så det spørs om ikke vi skal fjerne ett eller to av dem.

Det som ikke viser på bildet er at foran den lille hytten (som har innlagt strøm- oh joy) så står det et magnoliatre, de vakre blomstene som blomstrer på bar pinne. Da vi var der på visning kunne vi se at det var fullt av knopper på treet. Herlig.

Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede, selv om vi nok ikke kommer til å sette igang store hageprosjekter i år er det jo lov til å drømme. I drømmehagen min har det alltid vært plass til disse:
Velduftende syrin- om sommeren hjemme hadde vi alltid et vindu åpent. Utenfor dette vinduet stod et syrintre, derfor luktet det alltid syrin hos oss på forsommeren. Da jeg underviste på en skole på bygda stod det et slikt tre utenfor klasserommet vårt. Da ble jeg minnet på den gode følelsen av sommer igjen. Av alle drømmer for hagen så er syrintre den viktigste.


Blodlønn- av typen dverg på vite. Fantastisk mot alt det grønne.

Hengende kirsebærtre- blir ikke 17 mai bilder i vår familie uten....

Disse blomstene elsket jeg som barn. De heter vel egentlig løytnantshjerter, men har alltid gått under navnet hjertedrypp hos oss.

Spirea blomstrer også vakkert om våren.

Erterblomster lukter deilig. Jeg la merke til at det var festet espalier på hytten. Kanskje en rad med erterblomster der gjør susen.

Rabarbra- ikke så vakker plante, men hvem kan motstå rabarbrapai med is?





Det er nok ikke plass til alle trærne som jeg ønsker, men kanskje jeg kan gi det i gave til damen som eier fremsiden av huset? Hun eier også alle bedene som ligger ned mot veien, og ved inngangen til huset. Heldigvis ser det ut som om hun er glad i hagearbeid. For på tross av visning i februar var alle bedene hennes helt perfekte :-)



Jeg gleder meg.

 

1 kommentar:

  1. Hei!
    Gratulerer så mye med både en flott familie og flott hus! Litt av en drømmehage, kan godt forstå at du ønsker deg alle disse flotte plantene og trærne!

    Ang spm ditt: kjelleren vår var kun en liten krypkjeller i selve grunnmuren, så har desverre ingen gode tips å komme med, annet enn; ikke få huset i hodet ;)

    God helg ønskes til deg!
    Hilsen fra Stine

    SvarSlett