søndag 3. april 2011

Babymat

I sommer kjøpte jeg meg ny blender. Den dyreste i butikken. Min unnskyldning var at jeg jo trengte den til å lage barnemat etterhvert, så nå har jeg ikke noe valg. Etter å ha smakt på middagsglassene som er beregnet på babyer under et halvt år så er jeg glad for at jeg kjøpte den blenderen, for de smaker ikke godt. Så nå har jeg en skuff full av purè :-)


Den litt kjedelige jobben :-)

Små bokser fra Rice fylles opp med dessertpurèer.

Pastinakk ferdig kokt og klar for blenderen

Blenderen blender :-) Jeg bruker litt av kokevannet sammen med grønnsakene for å få rette konsistens.

Steaming hot gulerotpurè ser nesten ut som en vakker solnedgang


Ferdig fryst brokkolipurè

Jeg fryser grønnsakene i isbitformer fra Ikea. Disse formene er veldig billige, og det er enkelt å få løs purèen. Når purèen er fryst tar jeg dem over i poser som vist over og merker dem med navn og dato. Når minsten skal ha middag plukker jeg og mikser fra de forskjellige posene slik at det ikke blir det samme hver dag. Jeg tilsetter også da litt matolje slik at han skal få de viktige fettstoffene slik at han kan vokse seg stor og klok.

Jeg har middagsterninger av brokkoli, potet, gulerot, pastinakk og blomkål.

I Riceformene fyller jeg dessert. Favoritten for tiden er pære og eple. I tillegg har jeg laget sviskepurè som jeg serverer når det er nødvendig.

For å smaksette grøten har jeg terninger med aprikos. Det hender at minsten også får dette til  dessert og det elsker han virkelig :-)


______________
Men i dag er kofferten pakket med babymat i glass og beger for i morgen drar vi på kosetur til København :-)

Ha en flott ukesstart :-)

3 kommentarer:

  1. Wow!flinkdu er. Og tenk saa sundt! Klemmer

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hilsen på bloggen min!!
    Det kostet 250 for skuffer, 350 for skapfronter og 450 for frontene med glasskap, pluss moms. Ble utrolig fint, ser nytt ut!!
    Lykke til!
    mvh Anette♥

    SvarSlett
  3. Hei Mette
    Ønsker meg en blender, må vel snart til å kjøpe meg en ;) Nå har jeg ikke barn da, men jeg tenkte å bruke den til smoothie :) Har sett at Philips er kåret til best i test, så det står mellom denne eller en Kitchen Aid… Så smart å fryse maten i isbitformer, genialt :) Ønsker deg en flott helg, klem fra Mette

    SvarSlett